לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

אמנות המיקום



בכתבה הזו אציג כמה רעיונות ראשוניים בנוגע לאמנות המיקום בהקשר הרחב ביותר שלה. איפה אני בוחרת למקם את עצמי, את גופי ואת מודעותי בכל רגע ורגע.

בכתבה הזו אציג כמה רעיונות ראשוניים בנוגע לאמנות המיקום כפי שאני מבינה אותה. האמנות הזו מתייחסת לא רק לבחירה של המיקום שלנו בסיטואציה ספציפית, אלא גם לבחירה שלנו להגיע בכלל לאותו מקום, למיקום שלנו על פני כדור הארץ, למיקום שלנו ביחס לדברים בחדר, ביחס לאנשים, ביחס למבנים אחרים. אפילו למיקום של כל איבר ואיבר בגוף שלנו בכל רגע ולמיקום התודעה או תשומת הלב שלנו.

אמנות המיקום למעשה עוסקת במשמעות שיש לנוכחות שלנו ושל כל אלמנט אחר, במרחב. המיקום, הזווית, התנוחה, התזמון, כל אלה מהווים חלק מאמנות שלמה, הנוגעת למעשה בכל חלק מחיינו ומעצבת את המציאות שלנו.

האמנות הזו חשובה, בין היתר, משום שלמיקום שלנו יש השפעה רבה עלינו, על התפקוד שלנו, על ההרגשה שלנו ועל היכולת שלנו בכל רגע של חיים. בעזרת פיתוח המודעות להשפעה הזו, ניתן גם ללמוד להשתמש בהשפעה הזו לטובה.

במסגרת לימודי הקונג-פו בשמבאלה, להרגשתי (אני נמצאת בשנת הלימודים השלישית), קיימת התייחסות לנושא הזה כמעט החל מהשיעור הראשון. אמנות זו קריטית, בין היתר, בפיתוח יכולות הגנה עצמית. האמנות הזו גם יכולה לאפשר לנו לדוגמא לשמר את האנרגיה שלנו בצורה יעילה, לשפר את הריכוז שלנו ואת הנוכחות שלנו במקום מסוים, להרגיש בנוח יותר בכל מקום ועוד. ברגע שמתחילים לשים לב לעצמנו ולסביבה שלנו ואל ההשפעה שיש להן אחת על השנייה, מתגלה ביתר בהירות הקשר ההדוק שיש בין המיקום שלנו לבין המצב הפנימי שלנו.

בכתבה זו אתמקד בעיקר בהצגת הנושא ובאיתור ה"מקום הנכון" עבורנו בכל סיטואציה ובפיתוח היכולת שלנו לזהות אותו.



המיקום הנכון

כשמתחילים להיות ערים לנושא הזה, הופך להיות די ברור שיש השפעה רבה למיקום שאנחנו בוחרים לשים בו את עצמנו. הן בסכימה הגדולה של הדברים, כלומר המיקום שלנו על פני כדור הארץ לדוגמא, הבחירה שלנו בעיר שלנו, בבית שבו אנחנו גרים וכדומה, והן לגבי ההשפעה הזו ברמת המקרו, במיקום שלנו בתוך מסעדה והתנועה שלנו בתוך המקום.

עם אימון מתאים, ניתן לזהות בכל סיטואציה את המיקום הנכון עבורנו בכל רגע, כמו גם את המיקום הפחות נכון מבחינתנו.

שימו לב למקום שבו אתם יושבים כרגע. איפה בחרתם למקם את הכיסא שלכם ליד המחשב (או היכן שאתם קוראים את הכתבה הזאת). אולי אתם קוראים בכלל מאינטרנט קפה או מבית של חברים. האם חשבתם או הרהרתם לגבי המיקום שבחרתם? האם בכלל בחרתם אותו?

כשאתם נכנסים למקום כלשהו, האם אתם מודעים לאפשרויות השונות למקם את עצמכם בתוכו ובוחרים מתוכם? האם אתם מחפשים את הנקודה הטובה ביותר עבורכם ובאמת מאפשרים לה להשפיע עליכם לטובה? האם אתם זזים כשאתם מוצאים את עצמכם במיקום פיזי ש"לוקח" את האנרגיה שלכם?

קל לראות שלכל אחד מאיתנו יש את המיקום המועדף עליו, בסיטואציה של ישיבה בכיתה לדוגמה, או בקבוצה. חלקנו נבחר לשבת בחזית, ממש ליד המנחה, אחרים יבחרו לשבת בקצה האחורי ביותר, כשביניהם לבין המורה פרצופים וגופים רבים, וחלקנו יבחרו תמיד להיות לימין המורה. גם בבית קפה ובבית הקולנוע. לרובנו יש מיקום מועדף. האם גם לכם?

קל לראות את זה בסדרה של מפגשים עם אותם האנשים. אנשים ייטו לשבת באותו המיקום בדיוק, המיקום ההרגלי שלהם. כתרגיל, אתם מוזמנים לבדוק בהזדמנות כזאת איך זה לשבת בכל מיני מקומות השונים מההרגל שלכם. כך גם תוכלו לבדוק האם באמת יש רק מקום קבוע אחד שהוא המיטבי שלכם, או שיש יתרונות שונים למקומות שונים. אולי תגלו גם שהמקום הרגיל שלכם לאו דווקא מהווה את זה שהכי מיטיב אתכם ועם הריכוז שלכם, לדוגמה.

בחירת המיקום הנכון עבורנו אמורה להיות תוצאה ישירה של המטרה שלנו באותו הרגע והוא יכול לשרת אותה או להפריע לה. אני עשויה לבחור מיקום שונה אם המטרה שלי באותו רגע היא להגיע לריכוז מוגבר, ולבחור במיקום אחר לגמרי אם המטרה שלי היא לשפר את החוויה הגופנית שלי, או לפתות מישהו, או לעזור לילד בשיעורי הבית שלו. מה המטרה שלכם ברגע זה ממש, והאם המיקום שלכם משרת אותה?



כיצד לזהות את המיקום המיטבי שלנו במרחב

אפשר להתחיל מליצור שקט בפנים. נסו להסתובב בחלל ולאתר את המקום שמושך אתכם בצורה הפשוטה ביותר. לכו לאן שאתם נמשכים. נסו לאתר גם את המקום שדוחה אתכם. יהיו שניים בולטים כאלה והשאר יהוו מעין גווני ביניים לתחושות האלה. כשתשהו במקום המיטבי שלכם תרגישו בכך. פשוט נסו.

נסו לעשות זאת כעת. בפשטות. להרגיש את המיקום המועדף עליכם ואת המיקום הכי פחות מועדף.

אתם מוזמנים לנסות את הבדיקה הזאת בכל מיני מקומות שאתם מגיעים אליהם בפעם הראשונה, וגם במקום בו אתם רגילים לשהות. ייתכן ותגלו דברים מעניינים על הבחירות שלכם לגבי המקום הפרטי שלכם והעיצוב של החוויה שלכם בתוכו.



מיקום ביחס לאנשים

כדי לשפר את היכולת שלנו באמנות המיקום, כדאי להסתכל גם על חשיבות המיקום שלנו ביחס לאנשים אחרים. ישנם אנשים שהקרבה אליהם משפיעה עלינו כך או אחרת, לוקחת או נותנת אנרגיה. ויותר מכך, גם המיקום שלנו ביחס אליהם משפיע. כלומר, מאיזה צד אנחנו ניגשים אליהם ובאיזו תנוחה אנחנו ביחס אליהם.

נסו לבדוק כיצד הקירבה לאנשים מסוימים משפיעה עליכם. ייתכן שאתם נמצאים באופן תדיר ליד אנשים שההשפעה שלהם עליכם לא מיטיבה במיוחד. נסו לזהות את זה ולהיפתח למידע הזה. אתם עשויים לשפר כך את מצבכם באופן ניכר.



יש לנו השפעה

זכרו כי יש לנו השפעה רבה על המצב שלנו, ומהרבה מאד בחינות, ועל חלקן ניתן להשפיע בעזרת בחירת המיקום שלנו. אנחנו יכולים לדוגמא לבחור לשהות ליד דוכן הממתקים בבית הקפה, כשאנחנו מנסה להימנע ממתוק, או לבחור למקם את עצמנו ליד אנשים שמקבלים אותנו מאד, אנחנו יכולים לבחור למקם את עצמנו במקום שמאפשר לנו הזדמנויות רבות או למקום את עצמנו בתוך אזור חסום יחסית להשפעה חיצונית, כמו בבית שלי, בחדר שלי, לבד, ליד המחשב.

רמת האנרגיה שלנו נקבעת על ידי פרמטרים שונים. חלק מהם קשור גם למיקום שלנו במרחב. אפשר לעשות שימוש במודעות לנושא הזה כדי לשפר את ניהול האנרגיה האישית שלנו. רמת הערנות, הריכוז, הלמידה ועוד.

שימו לב לבחירות שלכם והשפיעו על המצב שלכם באופן שיקדם את המטרות שלכם וידגיש את האיכויות שלכם. אתם ראויים לכך.



נטרול ההשפעה של המיקום

הסביבה שלנו והאנשים שבתוכה משפיעה עלינו כל הזמן. אפשר לנסות ולבחור את ההשפעה המיטיבה ביותר בכל רגע נתון או בהמשך גם לפתח את עצמנו כך שנוכל לזהות אותה ולנטרל אותה במידה רבה. ברגע שמגיעים לרמה גבוהה מספיק של יכולת התבוננות ושליטה על תשומת הלב שלנו, אפשר לשפר במידה ניכרת את רמת התגובתיות שלנו לדברים סביבנו.

אם אדם מתאמן ומקדיש זמן והכשרה מתאימה ליצירת רמת מודעות וקשב ושליטה בתשומת הלב שלו, כי אז אפשר לנטרל כל מיני השפעות חיצוניות ולהכניס יותר בחירה אל תוך המצב הפנימי שלו בכל רגע. אותו אדם אז פחות תלוי לחלוטין בסביבה החיצונית שלו ומגיב פחות באופן אוטומטי אל כל המתרחש.



אין לאן לברוח...

למרות ובהמשך לכל מה שנאמר כאן עד עתה, אנחנו נושאים את עצמנו בכל מקרה ולכל מקום, לא משנה לאן אנחנו מניעים את גופינו הפיזי. ברובינו, קיימת לעיתים האשליה או התקווה שבמידה ונשנה את המיקום שלנו בצורה דרסטית, כמו בטיול לחו"ל או משהו דומה, המצב הפנימי שלנו ישתנה.

למיקום החיצוני שלנו אכן יש השפעה על מצב הרוח, הלך הרוח, וכמות האנרגיה הפנויה שלנו, אבל את המרכיבים הפנימיים הבסיסיים שלנו אנחנו לוקחים איתנו לכל מקום, אז כדאי לקחת את זה בחשבון.

מקומות חדשים ושונים אמנם יכולים להביא אותנו למקומות חדשים בתוכנו. אבל כל זה בתנאי שיש בנו מספיק גמישות פנימית שמאפשרת את זה. אם אדם אינו גמיש פנימית, הוא יכול לנסוע להר נידח בטימבוקטו ולהישאר בתוך העולם הפנימי והמוגבל שלו, כמעט ולא לראות את מה שיש סביבו ולהשאיר את החוויה שלו על כנה.

אז איך אמנות המיקום הפנימית שלכם?

<פורסם לראשונה ב"חדשות שמבאלה">

המאמר פורסם גם כאן »

דלית-יעל אייזן מטפלת, מדריכה, מאמנת ומלווה, הכול בהתאם לאדם ולמטרה. עובדת עם אנשים בעזרת כלים שונים, ביניהם מגע וגוף, אבל בעיקר עם הדרכה, אימון, הקשבה ואהבה. מתמחה בעבודה עם נשים על מיניו?ת ועל העצמה.

כל המאמרים של דלית-יעל אייזן:

דרך הלוחמים

דרך הלוחמים

ההליכה בדרך הלוחמים הינה עניין של הכרח וחוסר ברירה עבור אותם אנשים הרואים, החשים, המתבוננים. אותם אנשים שחווים את האשליה ואת השקר שבתפיסת המציאות המקובלת ואינם מסכימים לקבלה עוד.» מאת דלית-יעל אייזן

דרך הלוחמים

דרך הלוחמים

» מאת דלית-יעל אייזן

דימוי עצמי

דימוי עצמי

מסרים כפולים - זה שם המשחק. משחק שבו כולם יוצאים נפסדים מסתבר. משחק שאותו לא האנשים מנהלים, אלא האופן שבו נדמה להם שהם צריכים להיות. וכל דבר אחר לא מתקבל.» מאת דלית-יעל אייזן

דימוי עצמי

דימוי עצמי

» מאת דלית-יעל אייזן

מגע מרפא

מגע מרפא

אנחנו נולדים, וחלק ניכר מהתזונה שלנו, הנדרשת על מנת להתפתח, קשורה במגע שאנחנו מקבלים. מגע מהווה את הכלי הבסיסי ביותר לביטוי של אהבה.» מאת דלית-יעל אייזן

מגע מרפא

מגע מרפא

» מאת דלית-יעל אייזן

שיתוף חברים
עם : דלית-יעל אייזן